Amb l'objectiu de valorar l'impacte del coronavirus sobre la ciutadania i les organitzacions, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, mitjançant la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària (DGACC), obre avui un procés participatiu per promoure un espai de debat i reflexió del conjunt de l’associacionisme i el voluntariat per tal d’avaluar els principals efectes de la crisi social i sanitària sobre les entitats, i decidir quines han de ser les prioritats del futur immediat. El procés culminarà en una trobada on s'analitzaran, debatran i validaran les propostes recollides.
Procés participatiuEl procés participatiu vol agrupar multitud de veus i mirades, tant de gestors d’entitats com de persones voluntàries, i que hi participin entitats de diversa naturalesa i dels més diversos àmbits d’actuació d’arreu de Catalunya.
Aquest procés, engegat amb la col·laboració de la Direcció General de Participació Ciutadana,
romandrà obert des del 15 de setembre fins al 6 d’octubre. Durant aquestes 3 setmanes, les entitats i les persones voluntàries tindran l’oportunitat de fer aportacions i proposar idees sobre aquests dos eixos:
EIX 1: Com ens ha impactat la crisi COVID19?
- Quines han estat les necessitats i mancances detectades durant la situació d’emergència?
- Quin ha estat l’impacte de la crisi sobre l’estructura i la gestió de les entitats?
- Quin ha estat l’impacte de la crisi sobre les persones ateses?
- Quin ha estat l'impacte de la crisi sobre el voluntariat?
EIX 2: Quines han de ser les prioritats a partir d’ara?
- Polítiques públiques: propostes de canvi i noves estratègies.
- L’estratègia de les entitats: noves orientacions i noves mirades.
- Oportunitats i aprenentatges de la crisi covid19 en el sector.
- Recursos necessaris per garantir la viabilitat de les entitats
Per poder fer sentir la seva veu, les entitats i les persones voluntàries hauran d’accedir al procés participatiu de l’associacionisme i el voluntariat a través del portal
participa.gencat.cat. Un cop s’ha accedit a aquest procés participatiu, caldrà registrar-se per poder fer les aportacions. Un cop finalitzat el termini de presentació de propostes, des de la DGACC es farà el buidatge, l’anàlisi i la seva síntesis per poder debatre-les el dia 30 d’octubre, en el marc d’una trobada virtual amb representants del sector.
Trobada virtual de l’associacionisme i el voluntariatEl divendres 30 d’octubre tindrà lloc la trobada virtual de l’associacionisme i el voluntariat, que comptarà amb la participació de les entitats del
Consell de l’Associacionisme i el Voluntariat de Catalunya i de la resta d’entitats que s’hagin inscrit per participar-hi. Durant els propers dies s’obrirà el termini per inscriure’s, posant a disposició de totes les entitats un formulari d’inscripció a través del web
voluntariat.gencat.cat.
Serà en el marc d’aquesta trobada virtual on es debatran les propostes recollides al llarg de les 3 setmanes del procés participatiu, per a la seva validació i aprovació. L’objectiu del Departament és adaptar el Pla d’Acció 2020-2021 del Pla Nacional de l’Associacionisme i el Voluntariat a les conclusions d’aquest procés de debat i reflexió, prioritzant aquelles actuacions que, ara més que mai, caldrà posar en funcionament.